Zoektocht naar mijn voorouders.

6 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

De afgelopen dagen stonden in het teken van het zoeken naar onze overgrootvader. Gisteren en vandaag, doorgebracht in een "warm"gemeentelijke basisadministratie en het Nationaal archief. Bij de GBA, grote stapels papier op ieder bureau, iedereen met een "losse" computer op zijn bureau. De kassier schrijft voor 1 gulden, omgerekend € 0,10ct een kwitantie voor je uit. Daarna mag je weer in de lange rij gaan staan, met je bonnetje, om van de volgende ambtenaar te horen, dat je jou documenten volgende week mag komen ophalen. Ook in het nationaal archief, loopt men ongeveer honderd jaar achter. De registers worden in een boek bijgehouden en men kan in het boek aflezen, dat men begonnen is met bv. de huwelijkse aktes te registreren, sinds 1927. De overlijdensaktes werden pas sinds 1942 bijgehouden. Wij mochten 1927 controleren. Ik kreeg 8 microfiches mee en mocht op een beamer uitzoeken of mijn grootouders erop voorkwamen. Ik heb gevonden dat Opa, op 1 juni 1927 is getrouwd met oma, met wie hij vier jaar eerder een kindje had gekregen op 69 jarige leeftijd. Hij was dus 73 jaar, toen opa trouwde. (Ik zeg weer niets, maar het wordt wel steeds gekker met die ouwe). Het gaat dus nog heel lang duren voordat wij het stamboom compleet hebben. En zonder opa, is wordt het een lastig verhaal. Ik ga nu via de lijn van zijn echtgenote informatie zoeken, want het is bekent, dat onze bed-overgrootmoeder, weduwe was toen zij stierf in 1958. Zij heeft dus zijn overlijden gemeld bij de bevolking, waardoor op haar geboortekaart kwam te staan, dat zij weduwe was. Volgende week dinsdag, krijg ik alle gegevens van Oma en hoop zodoende, de overlijdens datum van opa te achterhalen.

Gisteravond lekker Thais gegeten met elkaar, omdat Peggy morgen verder naar Curaçao gaat en Marian, de vrouw van Lloyd is in Suriname aangekomen. Lloyd heeft zijn eigen woning gehuurd en omdat wij Hugo ook een paar dagen rust gunnen, gaan Frances en ik, een paar dagen logeren in Royal Hotel Torarica. Beetje het Amstel Hotel van Suriname. Nog een laatste bericht, de mango bomen hangen vol met vruchten, maar ze zijn nog niet rijp genoeg om te plukken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl