Bezichtiging plantage Adrichem.

4 oktober 2016 - Paramaribo, Suriname

Met zekerheid heeft Monique Angela Veira, geboren 15 januari 1971, onderzoeker en schrijver van erfrecht- en familierecht zaken, vastgesteld dat de nazaten van de familie Fernandes Mendes, de wettelijke en rechtmatige eigenaren zijn van plantage Adrichem. Antonio Fernandes Mendes, geboren in 1855 in Madera Portugal, kwam naar Suriname en ging werken als opzichter op plantage Adrichem. In 1900 kreeg hij een zoon Johan Fernandes Mendes. In 1920 kocht Antonio de plantage Adrichem, trouwde en kreeg in 1923 een dochter, Johanna. Antonio was toen 68 jaar oud.( Ik maak verder hier geen opmerkingen over ). Johanna kreeg 11 kinderen. en haar oudste zoon kreeg 6 kinderen. Ineens kennen wij veel meer mensen die Fernandes Mendes heten. Dat wordt een bijzondere ontmoeting met alle familieleden, want wij gaan allemaal persoonlijk moeten komen bij de boedelverdeling. Naast het onderzoek dat de nazaten van Johan nu doen, is het een leuke ervaring om als kinderen van Ilse Fernandes Mendes, enig dochter van Johan, een paar weken met elkaar door te brengen.We zijn allemaal personen met een unieke persoonlijkheid en het is bijzonder, dat wij het met elkaar uithouden in elkaars aanwezigheid. De gedachte ontwikkeld zich nu, om gezamenlijk een familie  huis te laten bouwen op een unieke locatie, die ons allen verbindt ter nagedachtenis aan onze moeder. Een plek waar men naar toe kan gaan, wanneer men zelf wilt. Waarschijnlijk het plekke aan de Surinamerivier, die wij vandaag hebben ontdekt. We hebben ook gezien, dat er enkele huisjes staan op de plantage en woensdag gaan wij ons voorstellen aan de bewoners.Intussen gaat het onderzoek in het nationaal archief van Suriname door, naar de roots van onze voorouders. We willen nu alles weten wat er te weten valt en nu kunnen we er nog bij, nu we toch in Suriname zijn. Plantage Adrichem is een 215 Ha groot woud met kreken en meren en dat zal het wat ons betreft de komende eeuwen ook blijven.